fredag, december 05, 2008

Ett steg i taget

Nu är då en stegräknare införskaffad, efter rekomendationer från Camilla som även dragit igång en liten tävling för att hålla motivationen upp hos oss som fått för oss att åtminstone en period leva med den här lilla räknemaskinen i bältet. Här hittar du den: http://skumme.blogspot.com/2008/12/stegrkningsutmaningen-nu-med-fina.html , klart att du också ska vara med!

Det här med stegräkning då... Rekomendationerna är att gå 10.000 steg varje dag för att kroppen (ja, och knoppen) ska må bra. 10.000 steg låter kanske inte så mycket... Med min steglängd blir det 8km vilket nästan är lika långt som jag har in till Falköping.(känns ganska långt...) Med ett normalt gångtempo skulle det innebära en promenad på ca 1h 20min (känns däremot överkomligt)

Jag har provat stegräknare en gång förut, för en sisådär 5 år sedan när jag lånade en på gymmet. Då gick jag ca 30.000 steg/ dag när jag arbetade. ( minst 2 timmar med hunden + lika mkt i jobbet, tog aldrig hissen, tränade på gym dagligen...) Med dessa siffror i minnet tänkte jag att "vaddå, 10.000 steg är väl ingenting?". Ehm... anstränger jag mig inte för att gå mkt så går jag bara runt 5000 steg/dag. Trodde det var mkt mer med djuren, gården... men inte. Och då är jag ändå mkt mer rörlig än de flesta andra jag känner!

Det jag undrar mest över är hur mkt medelsvensson går? och alla de människor jag känner som går från huset till bilen, från bilen till kontoret (tar hissen upp) sedan på sin höjd ngn promenad till toaletten och fikarummet, för att 8 timmar senare ta hissen ner, bilen hem och sätta sig framför tv´n. Hur långt går dom? 1000 steg? Max?

8 kommentarer:

guba sa...

Rediga kliv du tar, men visst är du rätt lång om jag inte minns fel.

Mina steg mäter 0,89 m, 1,91 lång är jag. Visst är det kul med stegräknare, jag har den inbyggd i min mobil som alltid är med.

Normalt ligger jag mellan 8000 - 18 000 steg om dagen året runt.

Linda Färnevik sa...

Jo jag är tämligen lång, 183cm. Ja än så länge är det kul med stegräknare, absolut! Idag har jag än så länge kommit upp i... hm, 7428 steg, måste tydligen ta en kvällspromenad idag för att komma upp i mina 10 000 steg!

Fake cake sa...

Med mina 1.60 så går jag MÅNGA steg;)
Vi hade stegräknare på jobbet och det blev en himla massa steg.

Guba?

är det den guba jag tänker på:) så hoppas du hör av dig via min blogg, hade varit så kul:)

Kram Lotta

Nina sa...

visst blir man lite beroende av stegräknaren... mitt batteri har liksom tuppat av.... så inga steg registreras men envisas ändock att ha den i fickan...

Anonym sa...

Mitt batteri var slut! Snodde ett ur hushållsvågen.. som jag behöver när jag bakar. Hrm.. vad ska jag välja!?

Nina sa...

köpte fel batteri....

mossfolk sa...

Vilken trevlig blogg!
Stegräknare har jag tänkt införskaffa länge, men det har inte blivit av. Lever ännu i tron att jag går massor med steg varje dag ;)

Skumme sa...

Nu måste du avslöja hur du får ihop alla steg!