söndag, december 14, 2008

3:e advent och en för tidig julklapp

Idag har vi haft besök av min mamma med... särbo? heter det så? Lennart, iaf. Då fick jag årets första julklapp, en råsaftcentrifug. Jippie! Så nyttiga och joda juicer jag ska kunna få till nu! Ska nog prova redan ikväll, och se vad jag kan hitta på.

Fick även en konserveringsbok, med allt om tekniker och en hel del recept, i perfekt skick, tryckt 1923. Ska bli så spännande att kika närmare på den!

Provbakat en ny sorts kaka också, för ovanlighetens skull. =) Jättegott var det. "Susannes pepperkaksrutor" i ngt förändrad verision.

Botten:
200g smör
4dl socker
4ägg
3dl gräddfil
3msk pepparkakskryddor
2tsk bikarbonat
6dl dinkelmjöl
Glasyr:
125g philadelfiaost
50g smör
2dl florsocker
1tsk vaniljsocker
frysta röda vinbär

1) rör smör och socker pösigt. Vispa ner ett ägg i taget.
2)Blanda de torra ingredienser. Blanda samman allt.
3)Häll smeten i en långpanna och grädda 30min i 175grader.
4)Rör ihop glasyren-
5)Bred glasyren över kakan när den svalnat. strö över vinbär.
____________________________________
Till sist några kort på Alma och våran goa kanin Max som gosar i soffan:


5 kommentarer:

Fake cake sa...

En sån har jag och det är sååå gott att göra egen juice av det som man känner för.

Boken verkar jättemysig och säkert mkt bra att lära sig.

Gud va god kakan ser ut då..mums

Har ingen tupp just nu men till våren så blir det en som ska göra nytta igen:)

Kram

Anonym sa...

Jösses vad du går! Det är ingen idé att tävla längre, du kommer att slå oss andra med hästlängder! Kul med lite paket så där i förväg, då varar liksom julen lite längre.

lilian sa...

Tack för en trevlig 3:e adventeftermiddag!

Hur hann du fotografera en pepparkaksruta innan Alma var framme......:-)

Anonym sa...

Du har nåt att hämta hos mig!

Skumme sa...

Hur har det gått med juicepressandet?