söndag, november 23, 2008

Slädföre!

Söndag morgon. Klockan är 8:00 och termometern visar -10. Vissa tycker kanske att man då bör hålla sig inomhus med en kopp te och en tidning, eller allra helst sova...? Icke i det här huset!

Det har kommit mera snö över natten och det ser ut att vara perfekt slädföre. Det är max ett par ggr varje år som möjligheten att köra släde ges, och jag har aldrig varit med om slädföre i mitten av november förut! Det kändes som om det var dax att inviga min fina gamla släde!

Dimma har aldrig tidigare dragit släde men det är inget som brukar bekymmra henne utan det går att spänna för lite vad som helst. =) Själv har jag bara åkt släde en enda gång i mitt liv, så det här hade jag verkiligen sett fram emot!

Släden fick jag ngn gång i våras av en kille som hade samlat på sig lite för mkt, och skaklarna hittade jag på svärmors loge. Att släde och skaklar passade ihop och att det hela dessutom stämde med Dimmas längd och bredd var ju nästan ett under. =)

Så tog vi en tur i det tysta vita landskapet och då uppenbarade sig för första gången i år en viss julstämning! Härligt! Dimma trivdes bra med att dra släden tack vare tjocka kläder blev det inte särskilt kallt heller.







(tyvärr så drar Dimma alltid tomt på bilderna, jag ska ju agera både kusk och fotograd och det är av naturliga skäl svårt att då komma med på bild... =))

Kylan hängde i hela dagen och då farmor ville låna Alma passade vi att jobba ute hela dagen. Jag stängslade upp ytterligare 1ha åt hästarna (så nu går de på 4ha... bortskämda är vad de är! =)) och Stybbe jobbade i skogen. Vi måste ha ner en sådär 250 kubik i vinter, så det är i skogen han kommer tillbringa varje vaken minut (förutom när han jobbar på rekordverken då...) fram tills siste mars i vår!

Jag gillar verkligen vintern, när det är vinter på riktigt alltså. Den sedvanliga svenska vintern med blåst och slask klarar jag mig utan, men snö och kyla älskar jag! Träden är minst lika vackra vitt som i grönt...

...och vad är väl charmigare och "vintrigare" än en frostig liten mule!?! Mer vinter tack! =)

3 kommentarer:

Fake cake sa...

Hej"

Va vackra hästbilder...suck så vackert lantligt.
Underbar gammal släde. så fin häst...vill ha:)

Här e det jättekallt nu och jag tog in 3 mindre unghönor som inte fick plats under värmelampan för de vuxna.
i Källaren har de gott nu.

Kram

Familjen Andersson sa...

Kul att du kom ut med släden :) så vi inte släpade på den förgäves .. ;)

Koola Viola sa...

Vad härliga bilder, jag riktigt känner hur det nyper i kinderna :o) Och en frostig hästmule är puss-mums!