tisdag, november 25, 2008

Sjukhusbesök och pariservåfflor!

Dagen har tillbrinagts på KSS med Alma. Lillstumpan har njurinfektion igen. =( Detta elände! Och framförallt kan jag inte förstå varför provsvaren som visade på elaka, resistenta bakterier kom först igår, när provet togs den 4:e, dvs för 3 veckor sedan?!? Enl mitt tycke helt oförsvarbart, nu har ju Alma gått med den här infektionen i ca 1 månad, jättebra när man har svår reflux. Inte! Absolut inte!*ARG*

Med hjälp av mutor (dvs godis... vet inte om det är så bra egentligen men vad gör man...) uthärade hon både kläm på magen och blodprov, även om hon var så rädd att hon skakade. Nu ska hon äta furadantin i 10 dagar, hoppas det är rätt medecin bara... och att vi kan få i henne den. Hon ska nämligen ta 6 tabletter (stora som ½ pandoil ungefär) morgon och kväll. Beska och äckliga är de också. (jag har provat...) Mkt för en 2½-åring att tvinga i sig! Hon var iaf väldigt duktig idag, men det tog mkt på krafterna så hon har sovit mkt under eftermiddagen.

Idag har jag även tagit mig för ett spännande litet bakprojekt. =) Gillar att baka lite udda och sk. avancerade kakor, min ohälsosamma favorithobby. =) Idag blev det pariservåfflor! (Sådana kakor som man tänker att pensionärerna äter vid vårdcentralen... eller hur var det nu? =)) Det var lite kluriga kakor att få bra, men goda blev de!


Pariservåfflor/Franska våfflor (12-15st)

200g smör

5dl mjöl

3-4msk vatten


socker att kavla ut dem i.


Smörkräm:

200g smör

3 dl florsocker

4tsk vaniljsocker

2 äggulor


Gör så här
1. Finfördela det kalla smöret i mjölet, gärna i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila svalt ca 1 timma. 2. Sätt ugnen på 250°. Kavla ut degen på mjölad bänk till ca 3 mm tjocklek. Ta ut kakor med ett runt mått, 5–6 cm i diameter. Strö ut strösocker på bakbordet och kavla varje rundel i sockret med en kruskavel så att de blir något tunnare och lätt ovala. Vänd kakorna under kavlingen så att båda sidor blir sockriga. 3. Lägg kakorna på bakpappersklädda plåtar och grädda mitt i ugnen ca 5 min. Kakorna ska pösa upp lite och få svag färg. Låt kallna på galler.4. Rör smöret poröst tillsammans med flor- och vaniljsocker, blanda i äggulor. Bred smörkräm på häften av kakorna och lägg därefter ihop till dubbla ”bakelser”.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahah, att du gillar att baka konstiga saker har nog alla som läst din blogg uppfattat *s*
Krama om lillstumpan!

Anonym sa...

Härligt Mera Recept !

Jag hoppas lilltjejen blir bättre snart.
/malin

Fake cake sa...

Nä lilla snuttan;( så synd om henne..usch och hoppas hon snart blir bra.

Nä detta är inte klokt...du gör såna kakor som jag trodde ingen utom bagarn på kondis gjorde;)

Fasen att man skulle prova...det med.
och sockerkringlor. Gud va fet jag ska bli nu lagom till JUL haha
ä skit samma..;)

Kram

lilian sa...

Stackars lilla söta gumman! Jag både ser och känner hur rädd hon var!
Har fixat anmälningsblankett för dig, Linda.