tisdag, november 04, 2008

Bakdag!

Idag har det blivit mycket bakning! Vissa dagar är det bara SÅ roligt, andra dagar kan det egentligen kvitta. =) Idag var en sådan där bra dag. Jag började kl. 6 på morgonen med att baka kumminknäcke och sätta en deg för "långjäst bondbröd". Hann naturligtvis inte färdigt med knäckebrödet innan jag var tvungen att åka, så de resterande degbullarna åkte in i kylskåpet för senare utbakning. (Detta, samt gräddning av bondbröden skedde på kvällen efter att Alma lagt sig)

Att jag överhuvudtaget kan baka så här fina knäckebröd kan jag tacka "våran" loppis (Lyckans loppis) för, ngn gång (eller flera kanske =)) när jag varit där har vi pratat om kruskavlar, och de har aldrig haft någon hemma. Nu föll det sig så väl att de åkte på semester i värmland och där besökte en annan loppmarknad. Vad hittade de, om inte en kruskavel?!? Denna köptes då med hem till mig! Det kan man kalla service, särskilt som jag inte fick betala en krona mer för den än vad de själva hade gett. =)

Knäckebröd blir nämligen MYCKET MYCKET BÄTTRE på alla sätt och vis, med kruskavling än med vanlig kavel och brödnagg, det går inte att jämföra. Sprödare och mindre smuliga, och förstås mycket snyggare. =)

Även bondbrödet blev fint, segt och gott! Superenkelt recept med väldigt lite jäst (10g till 1 liter degvätska) Recpt på samtliga bröd delar jag med mig av vid efterfrågan! =)

Idag har jag även erhållit YTTERLIGARE en award från Lotta på båtslycke gård (http://batslycke.blogspot.com/), väldigt roligt! Tack!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill ha enkla brödrecept, men inget jobbigt "äckel". Kram!
Du har min mailadress kvar väl...?