lördag, oktober 25, 2008

Snaaaart klart!

...hönshuset, alltså! det blir så fint!

Idag har sista elen kopplats och nu fungerar både belysning, golvvärme och eluttag! Jag har tillverkat galler till gödselborden (dvs kapat, monterat och målat kompostgaller. Det sistnämnda var tämligen jobbigt och långsamt, men inte kunde jag ha gröna galler i mitt vit-grå hönhus heller. =)) Dessutom har jag gjort ett par stegar så även kycklingarna kommer upp till sittpinnarna, de är ju måttligt flygkunniga de första månaderna i livet.

Vad är då kvar att göra innan hönsen kan flytta in? Jo, en mellanvägg ska sågas till och målas, golvet ska målas med dammbindare/ytförstärkare (finns det ngt jobbigare än betongdammet som blir när man sopar ett obehandlat golv?!), ett skåp och några burar ska byggas i "människordelen" och så ska det på haspar på dörrar och luskor. Snart färdigt för inflyttning alltså! Både jag och hönsen längtar! =) Jag har planerat inflytt i veckan som kommer, men vi får väl se!


Jag är lite irriterad på pärlhönsen, de har blivit så elaka mot hönsungdomarna, både de som är jämngamla med pärlorna och de som är ngn månad äldre... Pärlorna nyper kycklingarna och kör undan dem så ofta de kommer åt, och rycker gärna en och annan fjäder. Elakingar! De gör bäst i att uppföra sig, för pärlhöna ska tydligen vara en delikates...!

6 kommentarer:

Koola Viola sa...

Vad härlig känsla det är att ha snickrat och donat och snaart... :o)
Sen får man sitta i hönshuset väldigt mycket den första timmen hönsen flyttat in, för så rent som det är då kommer det aaaldrig mer att bli. (Undrar om man kan pott-träna höns? Och lära dem lite bordskick? Åtminstone så pass mycket att de inte bajsar i drickvattnet? Kanske kan visa dem vad som står i hönsboken, att bajs i dricksvattnet inte är bra...?)

Kul blogg, roligt att läsa! Jag är också hyfsat ny-utflyttad på landet (2 1/2 år sedan) och har höns och nordsvenskar. Är nystartad bloggare, kommer lite bilder snart på hästarna :o)

Gårdsromantik sa...

Tänk att kunna ha ett hönshus!
Det vore nått det i Kyrkbyn.

Kram Maud

Nina sa...

vad fint det blev med kopparna och äpplena framför huset !!!
Hoppas ni får en underbar dag idag och att du inte jobbar ihjäl dig i köket ;=D

kram/nina

Anonym sa...

Avundsjuk...!
Ha en skön söndag i regnet.

Anonym sa...

OOOOOOH lyxhönshus !! Måste stänga ned så inte mina hönsdamer råkar få syn på det här på skärmen....
Verkligen snyggt !
Malin - Home On The Range

Hönsflocken sa...

Vilket stilrent hönshus! Det ser verkligen rent och fräscht ut!
Jag önskar att vårt hönshus skulle bli klart någon gång. Man blir ju så orolig för hönsen att de ska frysa ihjäl när vi inte har el och grejer. Men isoleringen börjar ta sig nu. Även om vi känner pressen efter vettig isolering.

/F