torsdag, oktober 02, 2008

Oväntad upptäckt och ankpyssel

I morse när jag satt inne hos Ingrid och beundrade kycklingarna, insåg jag att det är 8 gotlänningar och 2 appenzeller, inte 10 gotlänningar som jag tidigare trott!


Jag tog miste eftersom jag tittade efter gul-vit-gråa appenzellerkycklingar (som den på bilden från igår, har bara vuxna djur i den färgen...), men de här två är citronfärgade och föds därmed som grå-brun-svarta! Fick även en sådan i den omgången som kläcktes måndag-tisdag, konstigt... Har bara fått silver innan...


Nåja, nu börjar de små gynnarna få hätta, och den avslöjade dem! =) Den lille som dog var alltså en gotlänning, och även det ägget som dog halvvägs. Jag tar tillbaka det där jag utryckte om att appenzellerna uppenbarligen var ömtåkigare än gotlänningarna. =)



I övrigt har hönshusets väggar målats en andra gång, och så har jag pysslat till ankorna. De har fått en större badplats, istället för den jätteprovisoriska kaninbursbottnen som agerat plaskbalja ett tag. Tyvärr ingen stor, naturlig damm som jag helst velat erbjuda dem, men betydligt större och djupare än kaninburen iaf.

En nedgrävd enkubikstank (50cm djup) med tegelsten runt blev spabasäng och dagens glädjeämne. Ankorna var helvilda, skvätte och snurrade runt som tokiga, flög upp och flaxade med vingarna, och tillbaka i plurret igen. =) De har hållit till i "dammen" större delen av dagen, och både sovit, dykt och lekt (eller vad man nu kallar det...)



En dylik vattensamling kan innebära vissa problem och risker när man har en 2½-åring i huset, det finns ju inga sluttande kanter i utan försöker man gå i drattar man på näsan omedelbart. =/ Ett staket av ngt slag kändes nödvändigt.


Första tanken var väl ett nät en bit upp från marken så ankorna kunde gå under, men det är så fult mitt i trädgården... Istället blev det ett litet nätt trästaket av spillvirke. Alma hjälpte till med rödmålningen, och jag måste säga att jag blev riktigt nöjd!
Nu när jag ser bilden inser jag att jag fortfarande inte målat fönster och vindskivor på ankhuset, det måste jag fixa i morgon, så där kan det ju inte se ut! =) Särskilt inte jämte det nymålade staketet.

1 kommentar:

Fake cake sa...

Så fiiint ankhus ni har:) jättemysigt bad du gjort med till dem ju...

Ha det så gott