tisdag, oktober 14, 2008

Kardemummaflätor

...har jag bakat idag, efter Båtslycke Lottas recept: http://batslycke.blogspot.com/2008/10/recept-p-kardemummalngder.html#links (fast jag gjorde dem i flätform ist för längdform, fast flätor är ju långa, dvs längder, ehhm, ja, ni fattar... nog...) Om de var goda...? Finns bara ett svar på den frågan:


JAAA!!!! =)

Mkt smaskiga och förhållandevis nyttiga med knappt 1dl socker och 150g smör/sats. Ja alltså, det där med nyttigt får man ta med en smula salt (eller kanske kardemumma =)), de är inte precis i klass med rågsurdegsbröd... Men med dinkel ist för vanligt vetemjöl så tänker iaf jag inbilla mig att de inte är helt åt fanders onyttiga! =)


Så var det det där med storleken då, det här är mitt vanliga misstag. =) Jag missbedömmer alltid hur mkt degen faktiskt jäser, så allt jag bakar blir väldigt... stort. Lite... USA-inspirerat, kanske. (Nej fy, USA är inte min grej...) Nåväl, flätorna vart så små att jag ist för 8 gjorde 4 (av dubbel sats) och hade de blivit dubbelt så stora som de var direkt efter utbakningen så hade det varit frid och fröjd. Nu växte de till mer än tredubbla storleken, och två flätor täckte gott och väl en plåt!

Nåja, storleken har ju ingen betydelse (åtminstone påstår männen det =)) och när det gäller... bullar, så kan det väl aldrig bli FÖR stort?! =)
___________________________________________

Alma kom föresten idag för första gången och självmant sa att hon ville "lida Mona", det tyckte jag var lite roligt! Innan har hon förvisso alltid blivit glad över att få ta ut Simona, men aldrig själv tagit initiativet. Så det blev en liten ridtur på ägorna och Alma sa "Wiii!" i nedförsbackarna. =) Så blev det en kväll med ridtur och bulle med mjölk till kvällsmat för Alma, låter som ngt jag gärna praktiserat själv också! =)

1 kommentar:

Fake cake sa...

Nämen GUD va goa dina flätor ser ut...mumsfilibaba
Visst var de JÄTTEGOA:)

Kom hem 17.30 idag och ska på ett jobb imon o torsdag med så jag ska njuta av min längd på fikarasten..

Ha det så bra

PS: Nu har jag fått recept på Esbetre o terramycin och ska ta ut detta i slutet på månaden. har haft så mkt dyra medicinkostander på Hunden som fick borelia...1600 kr;/
Läs på djurfass så ser du vad det är till o hur det ges.