söndag, oktober 19, 2008

Goda recept på köttfärs...

...kan man väl aldrig få för många av!?!

Därför ska jag idag bjuda er på ngt som jag testlagade för första gången idag, så underbart gott!

Lökdolmar (för 6 pers)
6 stora rödlökar
140g bacon
750g köttfärs
3/4dl vetegroddar
2 1/4 dl mjölk
1 ägg
2msk russin
1-2msk socker
smör,salt, svartpeppar
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Skär baconet i små bitar och knaperstek.
  3. skala lökarna. Skär bort rotfästet och skär ett längsgående snitt in till mitten av löken. Koka lökarna mjuka i lättsaltat vatten ca 15min. Kyl dem i kallt vatten. Ta av lager för lager av lökarna
  4. Låt vetegroddarna svälla i mjölken 5min, blanda med ägg, färs, bacon, russin, 2tsk salt och 3krm peppar.
  5. Forma färsen till avlånga bullar och slå in i löken. lägg med skarven nedåt i smord form. strö socker över och klicka över smör.
  6. Ställ in i ugnen tills de är klara, tid beroende på stl. Mina tog 1 timme på sig och då gjorde jag ca 10st av ovanstående mängd ingredienser.

Serveras enl receptet med potatiskaka, men jag tror det allra godaste vore potatismos och lingonsylt! *dregglar* Oavsett tillbehör, en riktig höjdare!

Idag har vi haft min mamma, Lennart, Hanna & Jonas. Mkt trevligt!

1 kommentar:

Gårdsromantik sa...

Mums så gott - köttfärsrecept är alltid bra!

Vilken fin gård ni bor på - skall kolla in din hemsida nu.

Hälsningar Maud