söndag, september 14, 2008

höns & morfar

Hönshusbygget går framåt: huset är nu färdigisolerat, nästan färdig"plastat" och bara en skiva är kvar tills taket är uppe! Det är så kul att se bygget gå framåt och jag längtar tills hönsen äntligen får flytta in!

Det piper för fullt över hönan Ingrid men vad jag sett så har ingen kyckling kommit ut ännu. Det har gått 21 dygn i morgon mitt på dagen. Ska bli roligt med "riktiga" kycklingar :-D, som får växa upp med sin mamma, alltså!

Jag har även lyst de 25 äggen i kläckaren, alla befruktade, alla levande efter 5 fulla dygn! Kul!

Idag fick vi även oväntat besök av min pappa & Birgitta. Fikade lite och Alma fick presenter; en overall och fodrade gummistövlar. Alma blev jätteglad och pratade flera timmar om hur "fina" de var, särskilt stövlarna. Och det blir snart dax att använda dem, brr vad kallt det är på kvällarna! Riktig höstkyla! När de åkte hem så vinkade Alma och sa "Hejdå Moshar!" Vi tyckte det var så kul att morfar äntligen benämndes vid namn så alma fick upprepa sitt "morfar" flera gånger om tills hon tröttnade på sina tjatiga föräldrar! :-D

2 kommentarer:

lilian sa...

Åhhh, vad glad jag blir!! Nu kanske det blir tillökning.....var skall vi ha barnkammaren....:-)) Ditt svarta och röda par är besiktigade nyss och mår fint , lugna och nöjda. Levereras to morgon på hisingen.

Linda Färnevik sa...

Toppen toppen! Ja nog ska ni få lite tillökning! Några kycklingar lär det ju iaf bli av 12 befruktade ägg! Barnkammaren bör bli innomhus med lämplig värmekälla så ni kan ge dem minst 30 grader... Det kan ni jobba på de närmsta 2 veckorna! :-D