fredag, augusti 29, 2008

Sen sist...

Vi har haft virus i dumburken (Den sk datorn, alltså) därav tystnaden (visst har det varit skönt!? ;-)) Nu är den dock återställd (TACK!! John!) så jag kan parkera mig framför den igen och dukomentera minsta myggbett här på gården. :-D

Veckan har varit lugn, Stybbe har varit lite sjuk men lite har iaf fått gjort en del på hönshuset. Ytterväggarna är färdiga och målade, getingnät och vindväv uppsatt. Nu klättrar han omkring där ute och sätter upp vindskivor. Vi har även köpt plåt som förväntas komma upp i helgen (tyvärr inte av sig själv, även om det lät så...) ;-)


Ett föräldramöte med många olika viljor på Almas förskola avlöpte smärtfritt och idag har fjäderfäbeståndet utökats med pärlhöns! 7 små kycklingar, 7 veckor gamla som piper omkring här, låter lite lustigt och har fartränder på huvudet. ;-) Ska bli spännande att följa deras uppväxt! För er som inte vet vad en pärlhöna är, så googla på namnet ska ni få se! Urtidsinspirerande afrikanska fåglar med säreget läte och dito utseende. än så länge är de dock riktigt söta!




Måste även visa bild på ankorna nu när de äntligen vågar sig utanför dörren. (Ibland iaf, oftast är de inne och skitar ner ngt gruvligt! :-/ Ankor är nog ngt av det grisigaste som finns, men de är både fina och roliga att titta på.


I förmiddags förvirrade de sig ut i hästhagen där Dimma fick syn på dem och kände för att undersöka dem närmare. Ankorna for vilt kvackande iväg åt olika håll och jag fick under en timmes tid gå och leta bland brännässlor och buskar för att återfinna, och återförena, de små knäppisarna! Här är de dock ganska nöjda med livet, betandes i solen. Dessbättre hade de tid att titta upp en sekund medan jag fotade. ;-)

4 kommentarer:

lilian sa...

Så härligt många djur ni har nu!!!
Då kanske jag kan få beställa en säck fin blandgödsel....:-))
Kanske vi kommer nästa vecka.....om inte målarna här målar in mig i ett hörn......

Linda Färnevik sa...

Tyvärr ingen gödsel i år, vi har så lite att vi behöver den själva... Nästa år däremot kan ni nog få en säck!

Kul att ni kommer på besök! Ta med er ägg, börja samla nu och var nogranna!

lilian sa...

har skickat ordern vidare

Fake cake sa...

Googlade på Pärlhöns bland bloggare o fann er. va kul att ni också har så söta pärlhönskycklingar:)

Jag kläckte 5 i maskin för ett par veckor sedan och idag kläcktes det 9 st under en svarthöna.
Jag har både viltfärgade o lavender.

Vi får väl se hur höga skrik det blir på våra gårdar sen då;)

ha en bra dag//Lotta