fredag, augusti 01, 2008

Lyckan i att få klia en gris på magen...

...Ja den är det inte många som förstår, men det är verkligen underbart! Jag minns fortfarande första gången en gris lade sig på sidan för att bli kliad av mig, för kanske en... 15 år sedan?! Grisen var en jättestor sugga vid namn Cleopatra, och jag kände mig väldigt priviligerad!

Idag har det varit magkliandets julafton för mig! :-D Hugo han slänger sig ner på marken oavsett var på kroppen man kliar honom, så det har ju blivit några gånger under dagen. ;-) När vi hade besök av kompisar och deras barn och alla parkerade sig i grihagen, så kom Hugo fram och lät sig klappas och klias på magen, tillskillnad från Hampus som höll sig på avstånd från alla främmande.

Till min stora förvåning gick det idag upp ett ljus för Majken! :-D Hon har i ngn månad accepterat att man klappar lite på henne, men idag kom hon på att det faktsiskt var jäkligt skönt också! Hon reste ragg och slöt ögonen, sedan lade hon sig ner för att jag skulle komma åt magen också! Hon låg bara ngn halvminut, men det var verkligen ett enormt stort framsteg för att vara Majken!



Som om det inte vore nog, så var Gertrud givmild nog att låta mig klia henne idag, hon som varit sur på mig ända sedan "rulla-gris-incidenten". :-D Men nu fick jag nådigt klia henne på både rygg och mage, även om hon bara låg ett par minuter innan hon återigen kände för lite distans, reste sig upp och långsamt vandrade iväg. Hon är så lustig, Gertrud, en riktig... kärring! :-D Allt är på hennes vilkor, till 200%, och det är hon mkt noga med att visa! När hon sedan känner för det, är hon hur kelig som helst. Övrig tid kan man på sin höjd få ge henne mat men rekomenderas i övrigt hålla sig på behörigt avstånd. *flinar*

Jag är faktiskt förvånad över hur mycket jag tycker om de här djuren, hur glad de gör mig och hur roliga de är att umgås med. Visst har jag gillat grisar förut, men inte på det här viset. Gah, jag håller nog på att bli grisberoende! :-) (Vaddå håller på, sa någon här hemma. Du har fem stycken, är du inte redan beroende?!)


Jag har byggt färdigt hagen till småpojkarna idag också, det blev 50 kvadrat under några stora träd som ger både skugga och regnskydd över i princip hela hagen. Inte jättestort, men det känns fullt tillräckligt för två sexkilosligister! Våran trädgård ser nu mest ut som barnens zoo, men grishage, hönsburar, kanin, marsvin... Men det är mysigt! Jag gillar att ha djuren omkring mig. Det enda jag inte gillar så där jättemycket, är att trampa i hönsbajs stup i kvarten när jag går barfota! :-D

2 kommentarer:

lilian sa...

Som omväxling till "rulla - gris" finns ju "kasta gris".....ni har väl tillräckligt måga nu för att spela det spelet??...:-))

Linda Färnevik sa...

Hmm.... Tveksam till om det är ngn bra ide... :-)