fredag, juli 11, 2008

Rabarber och grodor...

Idag har jag tagit tillvara mina rabarber! Gjorde en underbart god saft med rabarber, lime, vanilj och lite röda vinbär för färgens skull. Rosa saft är ju finare än brun-gul-grön... ;-) Antingen lär jag mig, eller så har jag helt enkelt haft osedvanligt god saft-tur i år, -all saft jag kokat har blivit jättegod!

När jag kokar saft brukar jag slänga i sockret INNAN jag silar av bären/frukten. På så vis kan man oftast använda resterna som sylt, och i regel en riktigt god och inte fullt så söt sådan. Hållbarheten är dock lite begränsad, men ngn månad i kylskåp håller den alltid. (och innan dess är den slut, då vi är en syltälskande familj!)

Det blev även lite rabarbermarmelad med vanilj, och nu står bara ett par ynkliga rabarber kvar i landet!
När jag stod med marmeladen hörde jag ett illvrål, sedan kom vår minigriskulting Hampus springande med ett stort äpple i munnen. Efter kom 2-åriga dottern i lika hög fart, spritt språngande naken och skrikandes "Almas äppel! Almas äppel!!!" Han är en liten tjuv, våran lille gris, hoppar upp i soffan lätt som en plätt och är snabb att ta det han vill ha! ;-) Men söt, det är han, även om Alma just nu är lite arg på honom.
Var även en sväng i Falköping idag, och fann en mkt söt groda som fick följa med hem och vakta trappan vid ytterdörren. Och vem vet, pussar man honom kanske man får sig en prins! Det skadar inte att försöka, en prins skulle nog vara bra att ha. Han kunde ju hjälpa Stybbe med alla bygnationer här på gården... :-D

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tänker inte pussa grodan......har redan en prins!

Linda Färnevik sa...

Det gör inget... Alma har redan provat, och det gick inte så bra. Ingen prins, alltså. Man kan väl aldrig ha för många prinsar? En som mockar, en som målar huset... ;-)