fredag, juli 18, 2008

Kycklingar och hönshus



Nu har denna omgången kycklingar kläckts. resultatet blev väl inte mycket att hurra över. :-( 9 kycklingar blev det, av 24 ägg, och bara 6 av dem lever! En vithätta hade bråck och fick gå vidare, och två st, en vithätta och en chamois-paduan, självdog strax efter kläckningen (var sena och kläcktes efter 23 dygn...) Så nu har jag alltså 6 små liv som piper omkring där ute: 3 silver appenzeller spetshättad, 2 gökfärgade vithättor och en guldfärgad paduan. Den sistnämnda har dock fel på sina fötter, h*n sitter som om h*n satt på en pinne hela tiden. det ser dock bättre ut nu än när h*n kläcktes, så vi får väl se... :-/ Antagligen blir det väl ingen ordning på fötterna så då är det ju inget att spara på.

Känner mig tveksam till om jag ska fortsätta med paduanerna faktiskt. Vackra, -jättevackra, fåglar, men känsliga och svårkläckta... :-/ Då tröttnar man lätt lite! Finns ju andra raser som också är vackra, och lite mer tacksamma! Jag har ju haft två hönor och en tupp av rasen, den ena hönan fick jag ju nyss nacka. Den andra hönan är visst lite mager, hoppas inte hon också tänker ge upp... Hon är ju dock pigg och glad och äter bra, så det torde väl inte vara fallet. Tuppen däremot är tjock ;-), vacker och livlig... Och jag gillar ju rasen, men man vill ju se lite resultat av sitt fixande och donande också!

Jag funderar över varför jag får så dålig kläckning... Jag har tre termometrar och två fuktighetsmätare, och det ska stämma med såväl temp som fuktighet, men ändå kläcker det dåligt trots befruktade ägg... :-( Kanske pillar jag lite för mkt, lyser ganska ofta och öppnar stup i kvarten för att kolla att allt stämmer. Till nästa omgång ska kläckaren få stå i ladugården och därmed störas mindre, så får vi väl se. Tveksamt om jag kläcker några paduaner nu, det får nog bli vithättor och appenzeller för hela slanten istället!

Stybbe har påbörjat hönshusbygget! ;-) Gjutformen är på plats och i skrivandes stund är han ute och köper cement och sten... 28 kvadrat blir hönshuset på, ser fram emot när det blir färdigt! (Vilket det ska bli innan hösten. Hönsen kan ju inte bo i grisarnas boxar sedan när det blir för kallt för grisarna att bo ute!)

Inga kommentarer: