söndag, juli 13, 2008

Körsbärssylt & tekake-bak!

Mmmm, det är så GOTT! Riktig, hemgjord sylt, på KLARBÄR, ska det vara! Jag ägnade åtskilliga timmar under förmiddagen med plockning och rensning, körsbär måste nog vara ett av det jobbigaste bären när det gäller förberedelser, och nu står inte mindre än 7kg prima sylt varav 2kg med mörk choklad i, samt 3 liter saft, i jordkällaren! Är ganska stolt över mig själv som inte gav upp snabbare med bärplockningen-och rensningen utan fick ihop dryga 15 liter!

Mycket bloggande om saft, sylt och bär blir det här märker jag, men den här årstiden är det ju det som står i fokus, åtminstone hemma hos oss! I år känns det som om det blir tillräckligt med sylt mm för att räcka hela vintern. underbart med en vinter utan köpe-sylt! :-)

Det har verkligen varit körsbärskalas för hela slanten idag, det är ju inte bara vi människor som ääälskar körsbär. Hönsen har pickat kring träden hela tiden för få tag i tappade och slängda bär, och avbrutna grenar och kvistar (blir en del...) gick till grisar och får som äter både bär, kärnor och blad med minst sagt god aptit.

Jag och Alma bakade dessutom tekakor, det började bli tomt på bröd i frysen. Tur att jag har en sådan duktig medhjälpare som Alma, förstår inte hur andra som inte har någon liten 2-åring, klarar sig! ;-) Mjöl lite överallt blir det förstås, men det går ju att leva med! Återigen passar mitt favoritordspråk bra. :-D "Att städa när man har småbarn är som att skotta medan det fortfarande snöar"

Dagens tekakor bakades med ett för mig nytt recept, innehållande havregryn, men för övrigt ganska onyttigt. Blir säkerligen toppengott ihop med lite körsbärssylt till em-fikat!

Tekakorna var lika goda som jag befarade, så här kommer receptet!

Frövi tekakor (havre och vete) ngt modifierat

Ingredienser:
8dl fiberhavregryn
1 liter mjölk
175g smör
75g jäst
2tsk salt
2msk honung
ca 2 liter vetemjöl

Låt havren svälla i mjölken ngn timme.
Smält smöret och blanda med grynmassan. Lös upp jästen däri. Blanda sedan i honung, salt och vetemjöl. Arbeta degen smidig och låt den jäsa övertckt i 30min.

Dela degen i bitar och forma till lagom stora, runda kakor, ca 1½ cm tjocka. Nagga med gaffel och låta jäsa ytterligare minst 30 min.

Grädda i 225grader ca 10min. Låt kallana under bakduk. Ät eller frys in!

1 kommentar:

lilian sa...

Eller som att klippa gräset medan det fortfarande växer.....