onsdag, juli 09, 2008

Jordgubbar i stora lass!!


...har det blivit nu, två dagar i rad! Vi (Jag & Alma) har ägnat några timmar åt att ligga på alla fyra i landen på Klackholmen och plockat inte mindre än 15kg jordgubbar (ca 30liter) Det måste sett lite roligt ut med mig plöjandes genom raderna som en speedad mullvad (lätt stressad över att hinna plocka tillräckligt innan Alma tröttnade), särskilt idag då Alma envisades med att sitta på min rygg under tiden och ropa "galopp! galopp!". Det fanns tyvärr ingen kamera i närheten som kunde föreviga det hela... Dessbättre övergick hon så småningom till att gräva i halmen mellan raderna samman med jämnåriga Joanna som också var med, samman med mamma Teresia.
Jag upptäckte när jag kom hem att jag visst hade ett redigt hål i skrevet på byxorna, extra kul eftersom jag stått åtskilliga timmar med rumpan i vädet! *ops...* ;-)

Nu ska bara alla bären tas tillvara på lämpligt sätt också, än så länge har det blivit 12kg prima jordgubbssylt och 3 liter jordgubb-rabarbersaft. Resterande bär, någonstans runt 8 liter, ska frysas, jättegott att mosa och ha till våfflor i vinter, och inte att förglömma: naturligtvis till en och annan av Teresias gudomliga kladdpajer!
Efter önskemål kommer här receptet!____________________________________________________
Kladdig rabarber/jordgubbspaj
5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
4 msk socker
200 g smör
Smält smöret och blanda med resten. Tryck ut i en pajform.
600g rabarber i skivor/jordgubbar
1,5/0,5 dl socker (rabarber/jordgubbar)
2 tsk kanel
2 msk vetemjöl
4 dl vispgrädde ca
Blanda allt utom grädden i en bunke och fyll pajskalet med. Häll på grädde så att allting precis täcks. Grädda 30 min i nedre delen av ugnen, den ska vara KLADDIG. 175 grader.
Det är verkligen godaste pajen som finns. En varning dock, äter man för många av dessa pajer kommer man snart inte i sina kläder. Tro mig, jag har testat...












Inga kommentarer: